Zion Canyon

Zion Canyon ligger i Zion National Park, et smukt sted, som bør besøges af alle, der kommer i området. Det ligger knap 130 km fra det mere kendte Grand Canyon i det sydvestlige Utah.. Oprindeligt ville vi gerne have været i Grand Canyon, men vi fik en lift til Saint George, som ligger tæt ved Zion, så derfor tog vi dertil istedet. Og det fortrød vi på intet tidspunkt!

Vi fik en lift med en fyr ved navn Ben, som kørte os fra Las Vegas til St. George. På vejen fandt vi ud af, at han selv var en af de mere aktive amerikanere, vi havde mødt. Han både klatrede og trekkede og var faktisk på vej til netop samme område for at cykle noget mountainbike. Uheldigvis skulle han ikke til netop samme sted, som vi, men i dette tilfælde blev vi mødt med den største hjælpsomhed til dato. Ben brugte en rum tid på at ringe rundt til diverse familiemedlemmer i St. George indtil han fik overtalt sin gamle mor til at køre os det sidste stykke til parkens indgang. Hun var vældig flink, trods hun var en smule skeptisk over at skulle køre med to fremmede unge fyrer. Det viste sig, at hun havde ubegrænset adgang til parken, så vi slap endda for at betale de 15 dollars pr. mand, det normalt ellers kostede for at komme ind i parken. Det var en ægte win-win situation!

Egentlig havde vi ikke nogen plan, da vi blev sat af inde i parken. Vejret var varmt, så vi besluttede os om at tage den på rutinen og bare gå derud af. Vi blaffede os længere ind i parken og fik at vide, at hvis vi skulle have en oplevelse, skulle vi tage det såkaldte “Angels Landing” trail. Det besluttede vi os for, men dagen gik på hæld, så vi ville ikke kunne nå ret langt, før det ville være mørkt. Som vi havde forventet, var det ekstremt dyrt at overnatte i parken på deres lodges, så det droppede vi. Derfor gjorde vi det eneste, der faldt os ind nemlig at begynde at gå.

Som sagt var dagen ved at gå på hæld, så vi nåede ikke langt, f’ør det blev for mørkt til at fortsætte. Vi slog lejr på stien og overnatteder der midt i den mest fantastiske natur!

zion,canyon,stjerner,nat

Stjernehimmel

Om morgene fortsatte vi og kom op på det plateau, som vi have fået anbefalet, Angels Landing. Joachim og jeg vil hermed give denne anbefaling videre til alle, der sætter sine fødder i Zion National Park. Det er i sandhed et fantastisk trail. Stejle kløfter, udsigter ud over dalen og halsbrækkende stier – men lad være, hvis det har regnet.. Navnet blev givet af  Frederick Fisher i 1916, fordi han angiveligt skulle have kigget på den 454m høje klippe og sagt: “Only an angel could land on it”. I dag er der dog en ganske udmærket sti derop – måske endda lidt for turistminded, da den er betonlagt. Ærgerligt, hvis du spørger mig.

Udsigt ud over dalen fra Angels Landing

Hvis du kigger på overstående billede, vil du, hvis du kigger nøje efter, lægge mærke til en lille chipmunk nede i venstre hjørne. De havde regnet ud, at de mange besøgende ville krumme en kiks eller to den dag!

Et lille tip, hvis du selv vil gå dette trail er, at stå meget tidligt op. Vi var heldigvis nogle af de først (vi havde selv sat os i en føreposition aftenen før..), men op ad formiddagen begyndte der virkelig at komme mange mennesker. Det var en spændende tur nedad, for stien var meget smal og skulle deles af alle. De stejler klippesider bidrager ikke til sikkerheden.

Langt til bunden!

Angels Landing var ikke det eneste trail, vi gik, mens vi var i Zion. Dog kan man sige, at det nok var det trail, der gjorde størst indtryk på os – spænding, flotte stier og en fantastisk udsigt på toppen. Hvis jeg nogensinde kommer i området igen, vil jeg overveje at besøge Zion igen. Det er et fantastisk område.

Zion Road

Hvis du er på et budget, så er det meget nemt at hichhike igennem dalen. Der er masser af folk, der ruller vinduet ned og siger “you guys wanna ride?” 😉